מועצה מקומית גדרה

מוקירים את העשייה

24/12/2019
מוקירים את העשייה
מוקירים את העשייה

טקס קבלת אות יקיר גדרה
טקס יקירי גדרה התקיים ביום שני השבוע, נר שני של חנוכה, יום הולדתה ה- 135 שנה לגדרה. ראש המועצה המקומית גדרה, יואל גמליאל: "האירוע מסמל את פתיחת חגיגות ה-135 שנה למושבה היקרה שלנו. זה הזמן להצדיע לאנשי ונשות חברה ועשיה, שכולה נשענת על ערכי הנתינה והכבוד לזולת"

השבוע התקיים טקס חגיגי להענקת אות יקירי גדרה. לטקס הגיעו יקירי גדרה הנבחרים בליווי בני משפחותיהם ויקיריהם. הטקס התקיים במעמד ראש המועצה יואל גמליאל, נבחרי ציבור ותושבים באווירה מיוחדת, חמה וקהילתית בו נכחו מאות משתתפים. הטקס נפתח עם הדלקת נר שני של חנוכה על ידי ראש המועצה כשהקהל הצטרף אליו בשירה. את שירת הקהל המשיכה תזמורת גדרה בה חברות – דלית, זיו, גליליה ואתי, בנעימת מנגינות "מעוז צור" ושירי יום הולדת לרגל 135 שנותיה של המושבה. מיד לאחר מכן, מנחת הערב, מנהלת אגף החינוך אשר כיהנה גם יו"ר וועדת יקירי גדרה, ענת קוך, פתחה בדברים הבאים "אל גדרה אני שבה וחוזרת תמיד והיא הינה נקודת ההתחלה ונקודת הסוף... גדרה שלי היא גדרה של כמיהות ורצונות. גדרה של האנשים שהאמינו כי הם מבשרים את תחילתה של מדינת היהודים. שיצרו מציאות חדשה ושונה". זאת, מתוך "גדרה- ההתחלה והסוף" שכתבה הדה בושס. 

בהתרגשות רבה נפתח הטקס להענקת אות יקירי גדרה אשר נבחרו על ידי וועדת יקירי גדרה בה כיהנה כיו"ר, ענת קוך יחד עם החברות בה – עו"ד גלית דמארי-סקורקה, ליאת חתוכה, בת-חן קרני ומאיה גנון. מנחת הטקס ציינה כי "טקס זה הוא הדרך שלנו לומר תודה ליחידים המיוחדים האלה, שעשו את גדרה למה שהיא, לפרוש את שבחינו לפניהם, קבל עם ועדה" והזמינה את ראש המועצה יואל גמליאל לשאת דברי ברכה.

"לפני 135 שנה, בשנת תרמ״ה 1884, הגיעו לגדרה הבילויים צוקרמן והורביץ. השניים הדליקו שתי מדורות על ראש הגבעה לציון נר שני של חג החנוכה. אל הורביץ וצוקרמן הצטרפו חברים נוספים והחלו ביישובה והקמתה של המושבה גדרה. היום, 135 שנה לאחר מכן, אנחנו מדליקים נר שני של חנוכה וחוגגים את תפארתה של מושבת הבילויים גדרה"ציין ראש המועצה והוסיף "תודה לכם, לכל אחת ואחד מכם על העשייה הבלתי פוסקת למען קהילת גדרה." ראש המועצה פנה באופן אישי כלפי כל אחת ואחד מיקירי גדרה – מנשה עברי, פרח בן-גד, יומה שגב, מלי לוי, צביה בר ושושנה גרפי - וסיפר על דרכו שנשזרה עם כל אחת ואחד מהם, על דרכם המיוחדת שתורמת לאופיה המיוחד של המושבה. "נתינה היא משהו שבא מבפנים, משהו שמאפיין אנשים רמי מעלה שרואים את טובת האחר ופועלים למענו בשלמות ומתוך צורך כן ואמיתי. אני מאחל לכם שנים רבות של עשייה פורייה, בריאות, נחת והצלחה."

בהמשך ציינה ענת קוך "התכנסנו לנתינת כבוד לקבוצה הנבחרת לה אנו קוראים "יקירי גדרה", תושבים שבמופת חייהם ממחישים את ייחודה ומעלותיה של גדרה" כפי נחמן ביאליק אמר "הנותן לדורו נותן לדורות" והזמינה להענקת אות יקיר גדרה את ראש המועצה יואל גמליאל, את נגיד רוטרי ישראל ואת חברות הוועדה לשולחן הכבוד.

תחילה נקרא לקבלת אות יקיר גדרה לשנת תש"ף, מנשה עברי, תושב גדרה מזה 84 שנה, משנת 1935. תושב וותיק ופעיל בגדרה אשר כבר בתחילת שנות ה-50 החלה פעילותו עם התנדבותו להעלות מעפילים לארץ ישראל הנכספת, התנדבות שעלתה לו במחיר החופש שלו למשך שלושה שבועות, בהם שהה במאסר על הסיוע שלו לעולים היהודים. אך עשייתו לא תמה בזאת ואף המשיכה במרץ עם פעילותו בתנועת הנוער מכבי, התנדבותו לשמירת הסדר הציבורי במשמר האזרחי, דאגתו לרווחת תושבים וותיקים והעברת המורשת של גדרה באמצעות הנחלת ההיסטוריה מדור לדור. 
מראשוני התעשיינים בגדרה שהעניקו לילדים ונוער בסיכון הזדמנות להשתקם באמצעות דרכים יצירתיות ושותף בהפקת אירועים יישוביים כמו חגיגות היובל לגדרה ו- 100 שנים לגדרה. מנשה עברי הינו דמות מוכרת בגדרה, איש אשר שמו הולך לפניו בזכות מעורבותו הרבה בקהילה שעד היום ממשיכה.

לאחר מכן, נקראה לקבל אות יקירת גדרה, שושנה גרפי אשר כבר בגיל 16 החלה את פעילותה כגננת בגדרה, הגננת הראשונה מעולי תימן, תחילת דרכה כדמות חינוכית וערכית אשר קיבלה כל אחת ואחד בזרועות פתוחות. כך היה בהמשך חייה, כאשר סייעה לעולים חדשים להשתלב בעזרת לימודי השפה העברית ובהיותה פעילה בארגון זהב"י- המסייע למשפחות ברוכות ילדים. 
בהמשך דרכה, שושנה הפכה ל"אמא של כולם" כאשר פתחה את ביתה בפני מאות עולים מתימן שעלו לישראל, דאגה להרגשה הנוחה שלהם, למזון, לפינה חמה ולתחושה של בית חם עד לעלייתם לארץ ישראל הנכספת. שושנה גרפי, אישה משכמה ומעלה הנרתמת לעזרה ומאפשרת לכל אחת ואחד לתחושת קבלה אמתית

יומה שגב, שכולם מכירים ביישוב בזכות הלב הרחב, הנתינה, הסבלנות והיצירתיות נקרא לקבלת אור יקיר גדרה. תושב גדרה משנת 1958, מזה 61 שנה. "גן הפסלים" של יומה הוא מקום מוכר בכל הארץ של עשייה יצירתית המציגה יצירות אמנות שנעשו "יש מאין". גן הפסלים הוא מקום תיירותי אשר לא פוסחים עליו מבקרים המגיעים לגדרה, שם, ללא תמורה, יומה מספר את סיפורו וסיפורה של המושבה גדרה לכל עובר ושב, יחידים וקבוצות. 
יתרה מכך, יומה מעניק את הידע והיצירה שבו לסייע לשקם תלמידים, משלב אותם ביצירותיו, מלווה ומלמד אותם כאילו היו ילדיו. מעבר לגן הפסלים, יומה שגב מעורב בקהילה בימים אלה ובעבר עם התנדבותו במשמר האזרחי, ברוטרי גדרה, במוסדות חינוך ביישוב, במפעל המוגן בגדרה ונותן מענה לכל אחת ואחד. 


לאחר אתנחתא מוזיקלית בשיר "כולנו נתונים לחסד" שנכתב על ידי המשורר נתן זך, לחן אילן וירצברג, בביצוע הזמרת ורד גובר דיקשטיין ובליווי גיטרה אורי אשחר. נקראו יקירי גדרה – צביה בר, פרח בן גד ומלי לוי לקבלת אות יקירי גדרה.

צביה בר תושבת גדרה מזה כ-70 שנה. אישה משכמה ומעלה, תושבת וותיקה בעלת יכולת להגשים חלומות. בגיל 16.5 בלבד, בהיותה נערה, נתבקשה וניהלה את בית התינוקות שהוקם במעברת העולים בגדרה ומאז דרכה היתה מלאה בעשייה למען הקהילה כאשר בין היתר התנדבה בקופת חולים, פעלה בצוות בשם "שכונה תומכת" בגדרה, פעילה בעמותת עול"ה, מטפחת ומסייעת לאוכלוסיית גיל הזהב בגדרה ועוד. צביה בר, דמות אהובה, אשת שיחה המקשיבה לכל פונה, בסבלנות אין קץ מנסה לפתור ולעזור לכל אחת ואחד.

פרח בן גד, שותפה למערכת החינוך היישובית הפורמאלית והבלתי פורמאלית במגוון דרכים ויוזמות. מרגע הגעתה של פרח ובני משפחתה לגדרה היא החלה בפעילות קהילתית ענפה הכוללת פעילות במסגרת רוטרי גדרה, שותפות בהקמת "רוטרי הבילויים גדרה", הקמת תכנית "אח בוגר", ליווי והובלת קבוצת המנהיגות הצעירה "אינטראקט גדרה" והקניית ערכים לחברה ולקהילה בריאה ומעורבת. פרח היא שותפה בהנהלת המפעל המוגן, מסייעת בגיוס מתנדבים, בטקסים יישוביים ובפעילויות תרבות. 
במושבה מעידים על פרח שהיא דמות בולטת בקהילת גדרה הנותנת כתף ותומכת בכל אחד הזקוק לסיוע. מייעצת ונותנת תחושה נעימה וטובה לכל אחת ואחד. דמות המעורבת חברתית התורמת מזמנה ומאמצת את האחר להעניק לו אמונה, בטחון ותקווה. פרח אף עוסקת במתן בסתר ומסייעת ברמה האישית למשפחות במצוקה. וכפי שכתבו עליה "האחת והיחידה אשר נתנה לי לראות את הנקודה הלבנה בדף השחור"

ומלי לוי, תושבת גדרה מזה 53 שנה. מלי הינה אישה מיוחדת במינה המעניקה כתף חמה, אוזן קשבת ומתאפיינת בנתינה מכל הלב. מלי היא דמות מוכרת המתנדבת ומעורבת בקהילה בגדרה. גם ברמה הארצית והעולמית מלי הטביעה את חותמה כנשיאת מועדון "רוטרי" בישראל וכאחראית לרוטרי הבינלאומי במזרח ובמרכז אירופה הכוללות 15 מדינות שם דואגת להסברה על מדינת ישראל. 
עם זאת, את ביתה בקהילת גדרה היא לא מזניחה ופועלת למענם, כדמות מובילה ומנהיגה מלי מעבירה הרצאות ללא תמורה, מפתחת קשרי קהילה, מסייעת במועדון רוטרי הבילויים גדרה, חלוצה בפתיחת ביתה לאמני גדרה במטרה לקדם אותם ולהוות עבורם מקום לחשיפה. מלי לוי, דמות מופת בעלת יכולת מנהיגות והובלה שמנתבת לטובה ובצורה חיובית את יכולותיה ורותמת אוכלוסייה מכל העולם לראות את יופייה ואיכותה של מדינת ישראל.

לסיום הערב הוזמנה הרקדנית שירה מיכובר מבית הספר למחול "זמן תנועה" בניהולה של דגנית סהר בכוריאוגרפיה של מריוס פטיפה ובליווי מוזיקה לודוויג מינקוס.

"חשוב לי להודות לכל מי שעזר וטרח בהכנת הערב והוביל להצלחתו. ראשית לצוות מרכז אופק ובראשם למנהלת לאת בן-גל. תודה מיוחדת לשמוליק איליה שסייע לאורך כל הדרך וכן ליהודה יחזקליאן ולאנבל. תודה לצוות לשכת ראש המועצה ולשת המנכ"ל על העזרה ותודה מיוחדת למאיה גנון. תודה לכל אחד שטרח ועמל להצלחת ערב משמעותי וחשוב זה" סיכמה מנחת הערב ויו"ר וועדת יקירי גדרה, ענת קוך