מועצה מקומית גדרה

הרצאתו של עמי בסון

22/02/2023
הרצאתו של עמי בסון

הרצאתו של עמי בסון בספריית גדרה

עשרות אנשים הגיעו לספריית גדרה לשמוע את הרצאתו של עמי בסון, חבר המועצה לשעבר, שהחלה בגלות בבל והסתיימה בתקופת המעברות. ראש המועצה גדרה יואל גמליאל: "תודה לעמי שפתח בפנינו צוהר על עברו וסיפורו האישי והמרתק"

הרצאתו הייחודית של עמי בסון שנערכה לפני מספר ימים בספריית גדרה כללה נקודות ציון של אירועים חשובים בהיסטוריה של העם היהודי בכלל ושל יהדות עיראק בפרט. ההרצאה נגעה בגלות בבל, הצהרת כורש, תקופת המשנה והתלמוד והשפעת אלו על היהודים בגולה. עוד סיפר על העברת המרכז הדתי מירושלים לבבל ושמירת הצביון היהודי.

בסון תיאר את מצבה הפוליטי של עיראק במאה השנים האחרונות, מה שהשפיע על יהודי עיראק וסיפר על הפרעות ביהודים (הפרהוד). כל אלה ועוד פרמו את הקשר שנרקם לאורך אלפי שנים בין המוסלמים ובין היהודים. כ-120,000 אלף יהודים גורשו מעיראק כשכל רכושם עוקל ע"י ממשלת עיראק, חלק גדול מבין עולי עיראק היו משכילים והשתלבו בבניין העם והארץ ותרמו רבות לביטחון המדינה.

זכינו לשמוע את סיפורו וסיפור משפחתו של עמי שהגיעו למעברה בפרדס חנה ולאחר מכן למעברה בגדרה בה השתלבו בכפר העיוורים עם עוד 73 משפחות נוספות זאת בשל העיוורון של אביו של עמי.

בהמשך שיתף בסון בדמויות ובסיפורים מילדותו. מאז היותו ילד עמי נטע את שורשיו בגדרה. לסיכום אמר בסון: "אני גאה להיות בן להורים שלא היה להם כלום ונתנו כל-כך הרבה בערכים, בחינוך ואהבת המולדת."

יואל גמליאל ראש המועצה: "עמי הוביל אותנו דרך ההיסטוריה המתארת את סיפורה של יהדות בבל ועירק ואת עליית יהודי עירק לישראל לאחר שחוו את פרעות הפרהוד. כל זה היה מתובל בהומור ובסיפור חייו השזור בסיפורה של גדרה מכפר העיוורים, דרך חוויות בכרם כהנוב והעבודה בפרדסים. זו הזדמנות להודות לעמי על ערב נפלא שפתח לנו צוהר אל העבר ואל סיפורו האישי."