מועצה מקומית גדרה

מרכז חדש לילדים עם אוטיזם

22/03/2023
מרכז חדש לילדים עם אוטיזם

מרכז אזורי לילדים ונוער עם אוטיזם בתפקוד גבוה יוצא לדרך!

המועצה המקומית גדרה פועלת יחד עם אשכול שורק דרומי פועלות לפתיחתו הקרובה של מרכז מצפ"ן (מצוינות ופנאי) - מרכז ייחודי לילדים ונוער עם אוטיזם בתפקוד גבוה. המרכז הוא פרי יוזמתן של מנהלות ומנהלי המחלקות לשירותים חברתיים ומחלקות החינוך ברשויות האשכול, אשר זיהו כי לקהל יעד זה אין מענים ייעודיים לשעות הפנאי באיזור וקידמו את הקמת המרכז הייחודי.

"במיפוי שערכנו יחד עם הרשויות עלה כי באיזור ישנם כ-100 ילדים ונערים עם אוטיזם בתפקוד גבוה, אך רובם אינם משולבים בפעילויות פנאי" מספרת שירה דקל כץ, מנכ"לית האשכול. "ההורים סיפרו לנו על בדידות רבה ועל הקושי של ילדיהם להחזיק חברויות ארוכות טווח, וחיזקו את מה שזיהו מנהלות המחלקות לשירותים חברתיים בנוגע לצורך בהקמת מענה ייחודי המותאם ספציפית לקהל יעד זה".

מרכז מצפ"ן יפעל במרחב לחינוך חברתי בתיכון צפית שבכפר מנחם (מ.א. יואב), פעמיים בשבוע בשעות אחר הצהריים. הוא יכלול קבוצה חברתית בה יוכלו הילדים לתרגל מיומנויות חברתיות ולהתנסות בקשרים חברתיים ובפעילויות שונות במרחב בטוח ובתיווך אנשי צוות ייעודיים. כמו כן יכלול המרכז "חוג העשרה" שבועי לבחירת הילדים בתחומים כגון מוזיקה, ספורט או מדעים, במטרה להגיע למיצוי פוטנציאל אישי ולחזק תחביבים וכישורים אישיים בתחומים שונים. בקבוצת הגיל הבוגרת יתנסו הנערים גם בקבלת החלטות קבוצתית ובפעילויות העשרה קבוצתיות מחוץ למרכז, כגון יציאה משותפת לבילוי או התנדבות קבוצתית. מודל ההפעלה הייחודי נבנה בשותפות עם הורים לילדים בתפקוד גבוה, ויחד עם אנשי מקצוע מובילים מהרשויות ומארגונים שותפים.

בהקמת המרכז שותפות המחלקה לשירותים חברתיים ומחלקת החינוך ברשות  בליווי מקצועי ותמיכה של משרד הרווחה והביטחון החברתי ושל עמותת אלו"ט. מדובר במרכז ייחודי ברמה הארצית, שכן מרבית המענים הקיימים כיום מכוונים לילדים ונערים בתפקודים נמוכים ואינם מתאימים לילדים בתפקוד גבוה.

הקמת המרכז היא חלק ממהלך נרחב אשר מובילה יחד עם רשויות האשכול לפיתוח מענים אזוריים לאנשים עם מוגבלות ולבני משפחותיהם. בהמשך תיבחן הקמתם של שירותים נוספים באיזור, עבור ילדים ונוער בתפקודים בינוניים ונמוכים, צעירים, בוגרים ומשפחות.

יו"ר אשכול רשויות שורק דרומי: "קידום החינוך הוא חלק בלתי נפרד מהיעדים של האשכול. אני מודה למנכ"לית האשכול על קידום הנושא יחד עם הרשויות באשכול. אין ספק ששיתוף הפעולה הפורה מניב תוצאות פורצות דרך לטובת תושבי ותושבות האזור"