מועצה מקומית גדרה

הנחיות התגוננות בשעת חירום

14/04/2024
הנחיות התגוננות בשעת חירום

הנחיות לבחירת המרחב המוגן

https://www.oref.org.il/12487-15895-he/Pakar.aspx

כך נבחר את המרחב הכי מוגן שיש בהתאם לזמן העומד לרשותנו ולמיגון הקיים
בעת קבלת התרעה על ירי רקטות וטילים, יש להיכנס למרחב המוגן בהתאם לזמן ההתגוננות העומד לרשותנו ולהמתין בו 10 דקות. פעולה זו יכולה למנוע פציעות קשות כתוצאה מנפילת רקטה או טיל ואף יכולה להציל את חיינו. להנחיות התנהגות בעת קבלת התרעה בעת ירי רקטות וטילים.

חשוב מאוד לבחור את המרחב "הכי מוגן שיש", בהתאם ליכולת להגיע אליו בזמן ההתגוננות העומד לרשותנו מרגע קבלת ההתרעה ובהתאם למיגון הקיים. 

אין לבחור במטבח, מקלחת או שירותים לשמש כמרחב מוגן, ויש להתרחק מקרמיקה, חרסינות וזכוכיות שעלולות להתנפץ. 

סדר העדיפות לבחירת המרחב המוגן:

1. ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי) - הם הבחירה המועדפת.

2. מקלט:

מקלט בבניין משותף - בתנאי שניתן להגיע אליו בזמן ההתגוננות העומד לרשותנו, או ללא תלות אם ניתן להגיע אליו דרך חדר מדרגות פנימי.

מקלט ציבורי - בתנאי שניתן להגיע אליו בזמן ההתגוננות העומד לרשותנו.

3. חדר מדרגות פנימי - ללא קירות חיצוניים, חלונות ופתחים: 

בבניין מעל שלוש קומות במבנה ללא ממ"ד, ממ"ק או מקלט - יש לשהות בגרם מדרגות שיש מעליו שתי קומות לפחות, ואין לשהות בקומת הקרקע. בבניין מעל 3 קומות, כל קומות חדר המדרגות מוגנות פרט לקומת הקרקע ושתי הקומות העליונות.

בבניין בן שלוש קומות במבנה ללא ממ"ד, ממ"ק או מקלט - יש לשהות בגרם המדרגות של הקומה האמצעית. בבניין בן שלוש קומות, קומת חדר המדרגות המוגנת ביותר היא הקומה האמצעית (קומה שנייה).

4. חדר פנימי מוגן - אם אין ממ"ד, ממ"ק, מקלט או חדר מדרגות פנימי, יש לבחור כמרחב מוגן בחדר פנימי מוגן עם כמה שפחות קירות חיצוניים, חלונות ופתחים. אין לבחור במטבח, מקלחת או שירותים ויש להתרחק מקרמיקה, חרסינות וזכוכיות שיכולות להתנפץ. בעת קבלת התרעה, יש לשבת צמוד לקיר פנימי, מתחת לקו חלונות ולא מול הדלת.

מקומות שאינם יכולים לשמש כמרחב מוגן

 אין לבחור במטבח, מקלחת או שירותים לשמש כמרחב מוגן, ויש להתרחק מקרמיקה, חרסינות וזכוכיות שעלולות להתנפץ.

 

התרעה על חדירת כלי טיס עוין

https://www.oref.org.il/12910-he/pakar.aspx 

במסגרת היכולות של פיקוד העורף למתן התרעה על מגוון איומים, ניתן לקבל התרעה על חדירת כלי טיס עוין לשמי ישראל. הכרת אופן קבלת ההתרעה והנחיות ההתנהגות - יכולים להציל חיים

בתחום האווירי של מדינת ישראל קיים איום של חדירת כלי טייס עוין. במסגרת היכולות החדשות של פיקוד העורף למתן התרעות והנחיות מצלות חיים על מגוון איומים, כאשר מזוהה חדירת כלי טייס עוין לתחום האווירי של ישראל, תתקבל התרעה על חדירת כלי טיס עוין באמצעי ההתרעה של פיקוד העורף כדי שהתושבים יוכלו לפעול ולהגן על חייהם, בהתאם להנחיות מצילות חיים.

ההתרעה על חדירת כלי טיס עוין תופעל בעת זיהוי של חדירת כלי טיס בכל אזור שנתון בסכנה ותאפשר לכם לפעול בזמן ולהיכנס מיד למרחב הכי מוגן שיש - ממ"ד, ממ"ק או ממ"מ, מקלט, חדר מדרגות פנימי או חדר פנימי. יש להישאר במרחב המוגן 10 דקות, אלא אם מתקבלת התרעה או הנחיה נוספת.

ההתרעה על חדירת כלי טיס עוין מהווה נדבך משלים בהגנה על האזרחים - הכרת אופן קבלת ההתרעה והנחיות ההתנהגות בעת חדירת כלי טיס עוין, יכולים להציל חיים. 

• אמצעי התקשורת - ההתרעה על חדירת כלי טיס עוין תתקבל בתחנות הרדיו הארציות והאזוריות באמצעות צליל ייעודי, לאחריו כריזה "חדירת כלי טיס עוין", שם האזור שבו חל האיום והנחיה כיצד לפעול. כמו כן ההתרעה תתקבל בערוצי הטלוויזיה ובחלק מאתרי האינטרנט החדשותיים. 

 

 

ההתרעה על חדירת כלי טיס עוין תתקבל באמצעי ההתרעה של פיקוד העורף בהתאם לפירוט הבא:

• יישומון פיקוד העורף - מספק התרעה אישית לנייד בהתאם למיקום שבו אתם נמצאים (יש להפעיל את שירותי המיקום) וכן ב-10 אזורי עניין לבחירתכם.

בקבלת התרעה על חשש לחדירת כלי טיס עוין יופיע על המסך הכיתוב "חדירת כלי טיס עוין" והנחיות כיצד לנהוג כדי להגן על עצמכם, ותישמע אזעקה קצרה ולאחריה כריזה: "חדירת כלי טיס עוין". המלל והכריזה יתקבלו בהתאם לשפה שהוגדרה ביישומון או בטלפון הנייד - עברית, אנגלית, רוסית או ערבית.  בנוסף, מענה מיוחד לחרשים וכבדי שמיעה, מאפשר לקבל התרעה באמצעות רטט של 10 שניות (באנדרואיד - יש להגדיר את דף ההגדרות ביישומון, ובאייפון יש להגדיר את הרטט בהגדרות המכשיר עצמו). כמו כן, ניתן לקבל את ההתרעה בליווי הבהוב של הפנס במכשירי אנדרואיד. אם היישומון טרם הותקן בנייד - הורידו אותו עכשיו.

• פורטל החירום הלאומי - מאפשר לקבל התרעה ממוקדת ואישית באמצעות צליל ותצוגה במחשב הביתי, בתנאי שהאתר פתוח במחשב. כדי לקבל התרעות קוליות, יש ללחוץ על האייקון של הרמקול ליד לשונית "התרעות" בדף הבית, ולאחר מכן להגדיר בדף "התרעות" את שם היישובים שאתם רוצים לקבל עבורם התרעה. ההתרעה על חדירת כלי טיס עוין תופעל באמצעות צליל קצר שנשמע כמו אזעקה כדי לעורר את תשומת הלב לכך שקיימת סכנה, בתוספת כריזה וכיתוב על המסך: "חדירת כלי טיס עוין", וכן הנחיות כיצד לנהוג כדי להגן על עצמכם, בהתאם לשפה שבה הפורטל פתוח - עברית, אנגלית, רוסית או ערבית. 

• צופרי פיקוד העורף - ההתרעה על חדירת כלי טיס עוין תתקבל באמצעות אזעקה עולה ויורדת (זהה לאזעקה בעת התרעה על ירי רקטות וטילים).